Odense Sporvej

Odense var den sidste by i Danmark som fik sporvogne, samt den første der nedlage dem igen. Man købte en nøglefærdigt sporvej, hvor vogne, remise, spor, strømforsyning mv. blev leveret som totalentreprise af ASEA. Sporvejen åbnede i 1911 med en linie og der skete mindre udvidelser i årenes løb.

Åbnet 5. oktober 1911, nedlagt 30. juni 1952.

Hovedlinien   05.10.1911-30.06.1952 Fruens   Bøge – Sdr. Boulevard – Søndergade – Vestergade – Kongensgade – Østre   Stationsvej – Nørregade – Vestergade – Flakhaven – Sct. Knuds Kirkestræde –   Klaregade – Hunderupvej – Bülowsvej – Læsøgade. Forlænget 1923 til Hunderup   Skov.
Havnelinien   03.07.1913-21.03.1926) Frelsens   Krog – Kræmmergyden – Skibhusvej – Buchwaldsade – Havnen.
Skibhuslinien   30.05.1926-23.07.1939 Frelsens   Krog – Skibhusvej – Bøgebjergvej.

dkos_liniekort_1948-49

Liniekort 1948-49 ovenfor, med trolleybuslinien.

Vogne

Nr. Bygget af Leveret Udrangeret Bemærkninger
Motorvogne
1-11 ASEA 1911 1952 Nr. 6 til Upsala 1945
12-14 ASEA 1911 1952 Nr. 12 til Upsala 1945, til SHS (1972).
15 HAWA 1923 1952
16-17 Scandia 1924 1952
Bivogne
30-33 ASEA 1913 1952
34-35 SSB 1923 1952
36-37 Familleureux 1927 1952
38-39 OES 1935 1952
51-58 ASEA 1911 1952 Nr. 51 til SHS 1970
59-61 ASEA 1913 1952 Nr. 59 til SHS 1966

 Motorvogn nr. 12

Vognen blev solgt til Uppsala, da remisen her var brændt i 1946. Da sporvejene her nedlægges, sælges vognkassen til sommerhus, hvor medlemmer af Svenska Spårvägssälskapet finder den først i 1970-erne.

I mange år stod den som et lig, men medlemmer af Sporvejshistorisk Selskabs Odense afdeling har fået renoveret vognen, så den i dag fremstår som et smukt eksemplar.

Ovenfor det indre af nr. 12, og billede af vekselautomat.

Ventesal fra Fruens Bøge, genopstillet Skjoldenæsholm.

Historiske billeder

Fremtiden

Odense er ligesom Aarhus ved at få sporvogne igen, Man er ikke så langt, men den Danske Stat har afsat 1,1 mia. kr. til medfinansiering. Se mere her: http://www.odense.dk/letbane: