Odense er Danmarks anden by med moderne sporgonge. Modsat Aarhus (som for meget af strækningerne er på tidl. jernbane) er Odense helt nyanlagt, og for en stor dels vedkommende i gade.
Åbnet for drift 28. maj 2022.
Billeder
Optaget 11. august 2020, ved Banegården, i den sydlige del (remisen/Hestehaven) samt Nyborgvej.
Strækning
Fra Tarup i nordvest, via centrum (Banegården og Albanitorvet) forbi SDU og det ny OUH til Hjallese st.
Remise ligger i den sydlige del, tæt ved ny-anlagt P+R anlæg.
Strækningslænge 14,5 km, forsynet med 750 V DC.
Vognoversigt
Som i Aarhus er det Stadler som leverer vogne (16 styk i alt), og vognene her er næsten magen til Aarhus 1101/1201 serien. Samme type findes også i Bergen:
Nummer Bygget af Leveret Type
01-16 Stadler 2020 Variobahn, 6 akslet
Byggeprocessen
01-12-2013: Folketinget bevilger 1,1 mia. DKK til byggeriet.
09-06-2017: Stadler vælges til levering af sporvogne (Variobahn) og Comsa til tekniske anlæg.
20-02-2020: Første sporvogn ankommer til Odense.
21-04-2020: Prøvekørsel starter.
28-05-2022: Åbnet.
Link
Odense Letbane som bygger sporvejen